blogs bijhouden

Als je eenmaal een blog (of andere website) hebt, is het goed om regelmatig nieuwe inhoud te plaatsen.

Mijn eigen website is helaas niet zo’n goed voorbeeld hiervan. De laatste bijdrage is al weer van augustus vorig jaar en dat maakt dat de vindbaarheid van mijn website in het geding is. Mijn gedachten over SEO (Search Engine Optimalization).

SEO

Klanten vragen me regelmatig of ik kan zorgen dat hun website bovenaan komt bij Google. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Een paar jaar geleden was het een kwestie van <META>-tags met steekwoorden, waardoor je website door de zoekrobots van Google en anderen werd getoond als er om werd gevraagd.

Tegenwoordig kijken die botjes veel verder dan de steekwoorden. Wat staat er op de website (de tekst wordt gelezen)? Komt de tekst overeen met de <META>-tags? Hoe vaak wordt er verwezen naar een website? Wanneer is er voor het laatst iets veranderd? En natuurlijk Social Media: Wordt een website gepost, getwit, gestumbled of op een andere manier gedeeld met de rest van de wereld.

structuur van je site

Een ander belangrijk aspect van vindbaarheid is de structuur van je website. HTML is standaard uitgerust met een aantal <tags> die de structuur van de tekst bepalen.

  • p staat voor paragraph (alinea). Alle broodtekst kan het best in alinea’s worden ingedeeld. Een zoekbot doet aan begrijpend lezen en zoekt dus naar een alinea-indeling.
  • h1 t/m h6 staan voor de koppen. Sommige mensen gebruiken de <font>-tag om een andere opmaak te genereren, maar daarmee wordt het voor de botjes niet duidelijker. Zoekmachines hebben de structuur nodig om de website te begrijpen. Een goede hiërarchische structuur is daarbij noodzakelijk. H1 is daarbij het hoogste niveau en h6 bungelt ergens onderaan. In WordPress gebruik ik h1 eigenlijk alleen voor de titel van de website. H2 heb ik gereserveerd voor de titels van de berichten en de pagina’s. Als ik in een artikel (zoals dit) een onderverdeling wil aanbrengen, begin ik van h3 te tellen. Meestal blijft het bij h3, maar een enkele keer gebruik ik h4 om in een alinea een verdere onderverdeling te maken.
  • strong of b staat voor bold of vet . Het is echter niet gebruikelijk om vet te gebruiken om de aandacht op een bepaald gedeelte in de tekst, ondanks dat veel mensen het doen.
  • em Als je ergens de aandacht op wilt vestigen, moet je het benadrukken (emphasize). En dat is precies waar deze tag voor staat. Standaard wordt de <em> cursief gezet, maar dat lijkt me geen wet van Meden en Perzen. Via CSS kun je er voor zorgen dat het er anders uitziet.

Door gebruik te maken van een goede structuur kun je de vindbaarheid van je website verbeteren. Meer aandachtspunten vind je bijvoorbeeld op http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoekmachineoptimalisatie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.