communicatie met klanten

Overleggen met klanten is voor mij altijd weer een verrassing, omdat iedere klant behoefte heeft aan zijn eigen manier van doen.

Sommige klanten houden het liever kort: een e-mail met een korte, puntige instructie: Dat wil ik en regel dat! Anderen zitten liever naast je en kijken dan mee met wat je allemaal doet. Tijdens het werk overleg je dan veel en wordt het eindproduct een soort samenwerkingsproject.

Ik help ook klanten die zelf erg onzeker zijn over hun vaardigheden op de computer. Laatst ondekte ik een programmaatje waarmee ik op afstand kan meekijken op hun computer en dat geeft vertrouwen.

Andere klanten zijn zo handig, dat ze mij via bewegende plaatjes laten zien wat ze willen of wat er mis is. Zulke input maakt het voor mij makkelijker te begrijpen wat ze willen.

Om tot een eindresultaat te komen dat voor beide partijen goed is, is goed communicatie en vooral “goed luisteren” erg belangrijk. Voor mij is het een uitdaging om met zo veel verschillende mensen samen te werken. Het houdt me scherp en ik leer er veel van. Klanten: Bedankt!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.